2010 m. liepos 14 d., trečiadienis

IŠRAIŠKOS PRIEMONĖS, KURIOS PRIARTINA SĖKMĘ arba ką būtina žinoti, kad fotografija būtų įtaigi?

Kodėl vienos nuotraukos yra įtaigios ir prikaustančios dėmesį, o kitos nuobodžios ir neįdomios? Nuo ko priklauso sėkmė?
Sveikintinas noras fotografuoti ir taip išreikšti save kaip asmenybę, perteikti savo požiūrį į supančią aplinką. Tinkamai pateiktos nuotraukos džiugina akį, ramina , skatina mąstyti, gerai nuteikia visai dienai. Nereiktų tikėtis didelės sėkmės, ką tik įsigijus fotoaparatą ir pasikliaujant jo “viską galinčia” automatika. Mes dažnai vadovaujamės savo nuojauta ir emocijomis, tačiau reiktų nepamiršti keletos vaizdo išraiškos priemonių, kurios gali priartinti sėkmę:

*Tinkamai pasirinktas fotografuojamas objektas.

Svarbiausias uždavinys rasti tinkamą objektą ir tinkamai perteikti turinį. Nuotraukoje svarbiausia – turinys. Pasirinktas objektas turi būti išraiškingas ir iškarto atkreipti dėmesį. Jei objektas bus netinkamo mastelio jis “pasimes” tarp antraeilių smulkių detalių. Portretas, kurio foną sudaro daug smulkių detalių niekada neatrodys įtaigus. Norėdami pasakyti be žodžių - bandykite pažiūrėti kūrybiškai kito akimis. Parinkite stambesnį planą, neleiskite, kad pašaliniai daiktai lįstų į kadrą, fonas nebūtų aktyvesnis už fotografuojamą objektą.
Venkite aktyvaus fono - šviesos, spalvos, ryškių ir smulkių detalių . Vaizdo pasirinkime turite susikoncentruoti į vaizdo nuotaiką. Pagalvokit, kokį jausmą, į jį žiūrint, sukels žiūrovui.
Sutikite su tuo, kad pilką, apsiniaukusią dieną horizonte esantys objektai , neišsiskiriantys savo dydžiu, atrodys nuobodžiai.
Pvz.: nufotografuotas vaikas, bėgiojantis kieme tarp kitų vaikų apsiniaukusią dieną iš balkono arba per langą.
Jūs, kaip tėvas ar mama, žinosite, kad tai Jūsų vaikas, kitiems reikės ilgai aiškintis, kuris iš jų yra Jūsų.
Norėdami pasakyti be žodžių - bandykite pažiūrėti kūrybiškai kito akimis. Portretuodami, parinkite stambesnį planą – išvengsite nepageidaujamų detalių. Atkreipkite dėmesį į akis – jos visada turi būti ryškios. Jei ryškumo zona labai siaura (atvira diafragma) fokusuokite ryškumą į akis.

*Kadro komponavimas formate

Vertikalus ar horizontalus? Panoraminis, o galbūt kvadratas? Dažnai pats siužetas nusako, kokį taikyti nuotraukos formatą. Upe plaukianti valtis – “prašosi” talpinama į horizontalų, o bokštas ar stulpas – į vertikalų ir pan. Jei negalite apsispręsti - fotografuokite abiem. Jei planuojate sujungti vaizdą į panoramą iš kelių nuotraukų, fotografuokite vertikaliai, laikydami aparatą ir palikdami erdvės sujungimamas.
Stenkitės išnaudoti visą kadrą, nes bet koks apkarpymas mažina nuotraukos kokybę, tuo pačiu ir atspaudo formatą.
Keiskite fotografavimo kampą – fotografijoje vadinamu rakursu. Palipkite ant laiptelio, apeikite objektą iš kitos pusės, jei reikia pasilenkite ar atsigulkite. Dažnai būna sunku iškart įvertinti tinkamą rakursą, todėl judėkite.

*Apšvietimas fotografijoje - svarbiausias veiksnys kelyje į sėkmingą rezultatą.

Venkite priešpriešinės šviesos (kontražūro) patekimo ant objektyvo. Jei matote, kad šviesa gali patekti ant priekinio lęšio - naudokite blendą.
Stenkitės fotografuoti tada, kada saulės spinduliai krenta didesniu kampu – objektai bus išraiškingesni, šešėliai gilesni ir ilgesni. Išnaudokite tai, kai norite pabrėžti faktūrą. Pvz.: kopos, smėlis, žemės arimas ir pan.
Fotografuojant portretą - Jūsų tikroji “saulė” pagrindinė šviesos kryptis paprastai turėtų šviesti Jums iš užnugario 45 laipsnių kampu. Jei fotografuojate prieš šviesą – naudokite atšvaitą (juo gali būti net šviesi neutrali pastato siena) ir priešpriešinę šviesą paverskite pagalbine - kontražūrine kryptimi padedančia išryškinti kontūrą.
Nekeiskite apšvietimo šaltinių, nes jie paprastai turi skirtingą spalvinę temperatūrą, ypač jei yra nevienodi (skiriasi spalvinė temperatūra). Pabandykite suvokti skirtumus ir privalumus natūralaus ir dirbtinio apšvietimo. Supratusiems šviesos krypčių, sklaidos kampo ir kontrastingumo įtaką - galimybės tampa beribėmis.

*Fotografavimo taškas ir objekto vieta kadre.

Dažnai daug reikia įdėti pastangų, kad surastum tinkamą fotografavimo tašką, pasirinktum fotografavimo planą – mastelį. Ne lengviau išsirinkti apšvietimą, tinkamą kadruotę. Nuo jūsų pasirinkto fotoaparato laikymo kampo priklausys, kaip šį vaizdą matys žiūrovas. Galite fotografuoti visais kampais ir po to atsirinkti. Būkite atsargūs su aukštu ir žemu fotografavimo rakursu – jie keičia perspektyvą ir pirmame plane esantys daiktai gali būti optiškai iškraipyti.
Prisiminkite, kad egzistuoja trys pagrindiniai matematiniai kompozicijos dėsniai: trečdalių taisyklė, auksinė sekos ir auksinio pjūvio. Visi objektai atsidūrę šiose taisyklėse minimame linijų susikirtime - tikrai žiūrėsis puikiai.

Kaip nekeista, tačiau žmogaus akis vaizdą fiksuoja raidės Z pagrindu. Ši taisyklė yra tik rekomendacija į kurią norėtųsi atkreipti dėmesį , tačiau ji yra neprivaloma.

Geometrinės figūros kadre (regimos ar įsivaizduojamos) vaizdą gali daryti emocianaliu arba stabiliu , todėl eksperimentuokite.

*Užsitikrinkite ryškų vaizdą:

Naudokite vienkojį ar trikojį stovą, jei tam yra nors menkiausia galimybė. Jei nėra - naudokite bet kokią atramą. Jei fotografuojate atviroje erdvėje pasirinkite tinkamą stovėseną, jei reikia priklaupkite, atsiremkite alkūne sudarydami trikampį. Reikia nepamiršti, kad fotografuojant su ilgo židinio teleobjektyvais, reiktų naudoti kuo trumpesnį išlaikymą. Paprastai teleobjektyvu laikomas normalaus židinio nuotolis padaugintas iš du su puse karto.
Dėmesio: Trikojis turi būti stabilus ir tinkamas jūsų fotoaparatui – neviršyti leistinų apkrovų. Su prastu trikoju galite gauti priešingą rezultatą, nei tikitės, tačiau tai jau kita tema. Vertų gamintojų nėra daug.
Nepamirškite, kad SLR fotoaparatuose galite pakelti veidrodį, naudokitės distanciniu pulteliu arba užrakto užlaikymu. Tai aktualu fotografuojant peizažą, architektūrą, objektus, turinčius daug smulkių detalių, naudojant teleobjektyvus.

*Tinkamai parinkite EKSPOZICIJĄ kontroliuojančius fotografavimo parametrus:

Išlaikymas “S” Išlaikymo prioritetas. Pasirinkite šį režimą, jei norite, kad sustabdytumėt judesį.
Diafragma “A” Diafragmos prioritetas. Dažniausiai naudojamas fotografuojant peizažą ,
makro ir portretą. Prie atviros diafragmos( mažesnės skaičių reikšmės) turėsite siaurą ryškumo zoną, todėl tinkamai ją išnaudokite. Šis nustatymas paprastai naudojamas, kad fonas būtų neryškus
Jautrumas “ISO” naudojamas, kai nepakanka šviesos ir neturite kitos galimybės užfiksuoti judesiui.
Šie trys parametrai tiesiogiai įtakoja į ekspoziciją (šviesos srauto patekimą ant fotomedžiagos arba matricos)
Programa “ P” Pasirenkama, norint fotografuoti spontaniškai, be išankstinės nuostatos.
“M” Rankinis režimas skirtas individualiems nustatymams.

*Apdorokite vaizdą, jei to reikia, prieš pateikdami viešam eksponavimui

Ištaisykite fotografavimo klaidas – kontrastą, spalvinį balansą, jei reikia paryškinti- paryškinkit detales, apkarpykite tuščias, nieko nesakančias erdves ir detales, jei tai neprieštarauja kompozicijai. Puikus siužetas gali būti nieko vertas, jei prieštarauja kompozicijos taisyklėms. Neieškokit lengvos “laimės”, parodykit savo darbus draugams ir artimiesiems. Būkite sau kritiški, bet nepraraskite vilties. Tik dešimtadalis, o gal ir mažiau nuotraukų paprastai būna tos, kurias verta išsaugoti.

P.S.: Gera nuotrauka - tai tinkamai atliktas visas procesas nuo aparatūros pasirinkimo iki vaizdo komponavimo, apdorojimo, bei vaizdo eksponavimo.

Taigi, linkime sėkmės ir neišsenkančios energijos, ieškant to vienintelio kadro. Laužykite ir nepaisykite taisyklių, jei jas jau žinote. Visos taisyklės, žinoma, turi išimčių, priešingu atveju, nebūtų meninės fotografijos. Atminkite, kad publikuojama fotografija yra Jūsų vizitinė kortelė.

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą